Terug

Ben jij klaar om te ondernemen in een bv?

Als ondernemer doe je graag waar je goed in bent: ondernemen. Bij het oprichten van een onderneming komt veel kijken. Wij hebben de 10 belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet.

Vraag ook direct onze checklist aan!

Kies de juiste rechtsvorm

Bij het oprichten van je onderneming heb je vast gekozen voor een rechtsvorm die op dat moment bij je onderneming paste. Waarschijnlijk is je bedrijf een eenmanszaak, vof of een bv. Dit zijn namelijk de drie meest voorkomende rechtsvormen in Nederland. Je kunt jezelf nu de vraag stellen of deze rechtsvorm nog steeds bij je past. Want is het niet beter voor je bedrijf om te ondernemen in een bv? En wat zijn hier dan de voordelen van? Wij gaan graag met je in gesprek om jouw situatie te bespreken.

 

 

 

Wij geven je graag advies!

De afgelopen jaren hebben wij veel ondernemers begeleid bij het omzetten van hun eenmanszaak of vof naar een bv. Wil jij dit ook? Dan wordt het tijd voor een oriënterend gesprek. We nemen de voor- en nadelen met je door en je krijgt advies op maat! Wij zorgen er graag samen voor dat we jou als ondernemer laten ondernemen in de juiste rechtsvorm. Daardoor blijven risico’s beperkt en verminderen we de belastingheffing waar het kan.

Kies de rechtsvorm die bij je past

Je kunt jezelf afvragen of de rechtsvorm die je ooit gekozen hebt nog wel aansluit op de huidige situatie en op jouw bedrijfsvoering in het algemeen. Wat als je met je onderneming aansprakelijk gesteld wordt? Heb je er wel goed voor gezorgd dat je privé geen risico’s loopt? En hoe ziet de toekomst eruit? Hoeveel winst ga je maken en hoeveel belasting betaal je daarover? Of is het beter om je bedrijf te verkopen en zijn jij en je onderneming daar wel klaar voor?

We willen graag dat jij zo relaxed en succesvol mogelijk kan ondernemen. Daar helpen we je graag bij! Laten we snel afspreken.

Maak een afspraak

De 10 meest gestelde vragen

Om je nu al een zo goed mogelijk beeld te geven wat het inhoudt om een bv op te richten, hebben we de 10 meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Zo weet je waar andere ondernemers tegenaan lopen en kun je met deze informatie bepalen of het voor jou ook interessant is om een bv op te richten.

Je kunt meerdere redenen hebben om een bv op te richten. De meeste ondernemers richten een bv op vanwege belastingen, aansprakelijkheid, continuïteit en/of imago.

Belastingen
In de afgelopen jaren is het tarief van de vennootschapsbelasting stapsgewijs verlaagd en zijn de schijfgrenzen opgehoogd. Zo betaal je nu over de eerste €245.000,- winst uit een bv 15% aan belasting. Heb je meer winst gemaakt dan betaal je 25% belasting. De eerste schrijfgrens wordt in 2022 verhoogd naar €395.000,-.

Aansprakelijkheid
Door een bv op te richten kun je risico’s en aansprakelijkheid van privévermogen beperken of uitsluiten. Als aandeelhouder van een bv draag je (uitzonderingen daar gelaten) alleen nog het risico voor je eigen inbreng in het kapitaal van de onderneming.

Continuïteit
Wat gebeurt er met je onderneming op het moment dat je overlijdt? Waar moet je aan denken bij de verkoop van je onderneming? Met een bv kun je gebruik maken van enkele fiscale voordelen. Deze gelden speciaal op het moment van verkoop of overlijden. Ook kan de bv aantrekkelijk zijn om de continuïteit van jouw bedrijf te waarborgen bij arbeidsongeschiktheid. Tot slot is een bv makkelijker overdraagbaar.

Imago
Zowel opdrachtgevers als banken kunnen gevoelig zijn voor het aanzien van een bv. Bijvoorbeeld bij aanbestedingsprojecten kijkt een opdrachtgever vaak naar de rechtsvorm van de onderneming. In de praktijk wekt een bv in die situaties meer vertrouwen dan het hebben van een eenmanszaak of vof.

Als ondernemer met een eenmanszaak of vof ben je met je hele vermogen aansprakelijk. Schuldeisers van jouw bedrijf kunnen daarom, als je verder niets geregeld hebt, aanspraak maken op bijvoorbeeld jouw woning of privé spaarrekening. Een bv is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Schuldeisers van een bv kunnen zich alleen verhalen op het vermogen van de bv. Op uitzonderlijke gevallen na is jouw privévermogen daarmee veilig. Als je onderneemt in een risicovolle branche of personeel in dienst hebt kan een bv daarom zeker aantrekkelijk zijn.

Over de winst van een eenmanszaak of vof betaal je maximaal 49,5% aan inkomstenbelasting. Als je aan de voorwaarden voldoet kun je vaak nog wel gebruik maken van meerdere fiscale aftrekposten voor ondernemers. Hierbij valt te denken aan de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

De winst van een bv wordt momenteel belast met 15% tot 25% vennootschapsbelasting. Daarnaast worden de schijfgrenzen verhoogd. Hiermee is het tarief aanmerkelijk lager dan de belasting over de winst van een eenmanszaak of vof. Maar voordat je het geld in privé kunt uitgeven, is er eerst een dividenduitkering nodig. Dit dividend wordt ook weer belast en wel met 26,9%.

Het oprichten van een bv kan al met een startkapitaal van € 0,01. Je mag de bv een naam geven die je zelf wilt, mits deze geen merknamen van anderen bevat en deze aansluit bij de activiteiten die je verricht. De toevoeging bv aan de naam van de bv is wettelijk verplicht. De oprichting van een bv verloopt altijd via de notaris.

Een bv is zelfstandig. Met andere woorden: op naam van de bv kun je transacties verrichten. De bv wordt dan door het bestuur vertegenwoordigd. Als oprichter/directeur-grootaandeelhouder (dga) ben je meestal in loondienst van de bv waarvoor je een arbeidsovereenkomst opstelt. Voor de werkzaamheden ontvang je vervolgens een salaris. Let er wel op dat dit salaris ‘gebruikelijk’ moet zijn. Dat wil zeggen dat het salaris ten minste gelijk moet zijn aan het hoogste van de volgende bedragen:

  • 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, of;
  • het loon van de meest verdienende werknemer in de bv, of;
  • minimaal € 47.000,-.

Je kunt niet zomaar geld overboeken vanuit je bv naar privé zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn. Voordat je het geld van de bv privé in bezit kunt krijgen moet de bv bijvoorbeeld eerst geld uitlenen, extra salaris uitkeren of dividend uitkeren. Hierbij moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Voor een dividenduitkering is bijvoorbeeld goedkeuring van het bestuur en een uitkeringstoets nodig. Laat je hierover daarom goed adviseren.

Voor de eenmanszaak of vof ben je waarschijnlijk al wel gewend dat er ieder jaar jaarstukken worden opgesteld door je boekhouder of accountant. Dit valt vaak samen met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Ook voor een bv worden jaarlijks de financiële stukken opgemaakt. Het is verplicht om deze te publiceren bij de Kamer van Koophandel. Deze publicatieplicht heb je niet in de eenmanszaak of vof.

Verder is de bv jaarlijks verplicht om een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen bij de Belastingdienst. Daar staat tegenover dat in de aangifte inkomstenbelasting het winstdeel niet meer opgegeven hoeft te worden. Wanneer je nog nooit met personeel te maken hebt gehad dan krijg je nu voor het eerst te maken met een salarisadministratie. Dit omdat jij als directeur bij de bv in dienst treedt. Gelukkig zijn hiervoor verschillende (digitale) oplossingen, zodat jij niet voor verrassingen komt te staan.

Dit is vooral afhankelijk van de fiscale gevolgen die bij deze overstap komen kijken. In de meest eenvoudige vorm kan een bv snel worden opgericht, maar dat kan wel een aanzienlijk bedrag aan belasting tot gevolg hebben.

Dit is onder meer afhankelijk van de (meer-)waarde van de onderneming en of je bijvoorbeeld een fiscale oudedagsreserve hebt opgebouwd. Gelukkig zijn er meerdere fiscale regelingen om belastingheffing te voorkomen en/of uit te stellen naar de toekomst. Er zijn drie mogelijkheden om je eenmanszaak of vof om te zetten naar de bv:

  • Activa/passiva transactie;
  • Ruisende inbreng;
  • Geruisloze inbreng.

Het is het meest makkelijk om de overstap aan het begin van het jaar te maken. Zo kun je ervoor zorgen dat de omzetting met terugwerkende kracht naar 1 januari plaatsvindt. Je kunt je administratie dan het meest vlekkeloos doorzetten. Bij de ruisende inbreng heb je hiervoor de tijd tot 30 september, mits je voor 1 april een intentieverklaring hebt ondertekend en aan de Belastingdienst hebt verzonden.

Ook bij de geruisloze inbreng in een bv is het mogelijk om de bv met terugwerkende kracht op te richten. Voor 1 oktober moet je een intentieverklaring tekenen, vervolgens heb je tot 1 april van het jaar erop om de inbreng te regelen. De cijfers op basis waarvan je de inbrengbeschrijving opstelt mogen overigens niet ouder zijn dan 6 maanden. Het valt dus aan te bevelen om dit voor 1 juli te regelen, zodat je geen tussentijdse cijfers op hoeft te maken.

Voor de oprichting van een bv heb je onder meer een notaris nodig. Bij de omzetting van een eenmanszaak of vof naar een bv is er vaak extra aandacht nodig voor de over te dragen onderneming. En wat te denken van bijvoorbeeld het vastgoed? Wil je dat dit na de omzetting in een aparte bv komt te staan? Dan moet je dit vooraf vastleggen en regelen. Om belastingheffing te voorkomen kun je eventueel ook afspraken maken met de Belastingdienst. Hiervoor is overleg en een advies op maat nodig. Daarom heb jij een financieel adviseur nodig die zorgt voor goede begeleiding en die helpt bij de verschillende te maken keuzes bij de oprichting. De kosten hiervan zijn afhankelijk van de aard en omvang van je huidige onderneming en de wensen die je hebt.

Voordat we gaan starten met de omzetting nemen we samen een stappenplan door en maken deze op maat voor jouw situatie. Zo weet je precies wie in welke fase bij het traject betrokken is. Op basis hiervan zorgen we er voor dat de overgang van rechtsvorm soepel verloopt. We nemen het initiatief in alles dat geregeld moet worden en zorgen er voor dat je daarbij niets vergeet. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en de stappen in de juiste volgorde zet.

Zet nu de eerste stap!

Vraag nu de checklist ‘bv oprichting’ aan. Dit is hét stappenplan voor iedere ondernemer die een bv wil oprichten.

Vraag hieronder de checklist direct aan


Samenwerken?

“Geen onderneming is hetzelfde. We willen graag kennismaken met jou en je bedrijf.
We starten daarom altijd met een goede kop koffie!”

Wil je kennismaken met ons?

Neem contact op